Dlaczego i kiedy bolą nas kolana?

Dlaczego i kiedy bolą nas kolana?

Stawy kolanowe często ulegają kontuzjom, a ich ból jest powszechną dolegliwością. Jednocześnie to najbardziej skomplikowane i niezbędne do poruszania się stawy. Warto znaleźć przyczynę bólu i sprawdzić, czy przypadkiem dodatkowo ich nie obciążamy. Wszystko po to, by znów cieszyć się spacerami!

Ból kolan – najczęstsze przyczyny

Gdy pojawia się nieprzyjemny ból w kolanie, jedną z najważniejszych zasad jest odpoczynek, zastosowanie leków przeciwzapalnych i przełożenie aktywności fizycznej na czas, gdy będziemy mieli pewność, że nasze stawy są bezpieczne. Równie ważne jest zlokalizowanie przyczyny bólu. Czynników wywołujących go jest wiele, a najczęstsze z nich to:

– kontuzje sportowe (tzw. kolano biegacza),

– urazy mechaniczne (naciągnięcia, skręcenia, naderwania ścięgien),

– zapalenie kaletki maziowej,

– choroby zwyrodnieniowe.

Stawy – dlaczego nie wolno ich obciążać?

Ból kolan nierzadko jest wynikiem naszych własnych zachowań. Wynika to z braku świadomości, jak ważną rolę odgrywają one w codziennym sprawnym funkcjonowaniu. Nie pomaga także niewiedza na temat tego, co może obciążać stawy.

Na uporczywy ból lub obrzęk, jak również kontuzje kolan często skarżą się osoby, które dotychczas nie uprawiały sportu, ale postanowiły to zmienić i z dnia na dzień wybrały się na bardzo intensywny trening lub długi jogging. Aby nie przeforsować nieprzyzwyczajonego organizmu, do sportu należy wracać powoli, stopniowo zwiększając wysiłek fizyczny. Dzięki temu unikniemy kontuzji, jak również unikniemy szybkiego zniechęcenia się do aktywności.

Kontuzje i przeciążenia kolan niejednokrotnie wynikają z braku odpowiedniego przygotowania ich przed intensywnym treningiem. To dlatego tak istotna jest dobra rozgrzewka przed przystąpieniem do ćwiczeń oraz rozciąganie po ich zakończeniu. Dzięki rozgrzewce przygotujemy stawy do wzmożonej pracy takiej jak bieg, wyskoki czy przysiady.

Kolejnym czynnikiem zagrażającym zdrowiu kolan jest nadwaga. Każdy nadprogramowy kilogram to dodatkowa praca dla stawów. Nadwaga i sporty obciążające kolana to niebezpieczny duet. Powrót do treningów i walkę o zdrową sylwetkę warto więc rozpocząć od mniej wymagających aktywności.

 Każdego dnia nasze kolana dźwigają ciężar całego ciała. Dzięki nim możemy swobodnie spacerować, wypełniać obowiązki i prawidłowo funkcjonować. Dodatkowe obciążanie ich to prosta droga do kontuzji i nieprzyjemnego bólu. Często możemy sobie tego oszczędzić za pomocą kilku zmian w nawykach.

Chroń swoje kolana! Jak to zrobić?

Zapobieganie dolegliwościom związanym z kolanami jest zdecydowanie lepszym wyborem niż późniejsze leczenie czy walka z bólem. Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić już teraz:

1. Unikaj braku ruchu – zmieniaj pozycję i rozprostowuj nogi co godzinę lub dwie, wprowadź lekkie aktywności w ciągu dnia.

2. Zrezygnuj z długotrwałego zginania kolan – lepszą pozycją jest siedzenie z wyprostowanymi nogami.

3. Jeśli uprawiasz sport – stopniowo zwiększaj intensywność treningów.

4. Nie zapominaj o rozgrzewce i rozciąganiu.

5. Zadbaj o utrzymanie prawidłowej masy ciała.

6. Pamiętaj o odpowiedniej technice ćwiczeń.

7. Nie bagatelizuj bólu kolan – jeśli rośnie na sile lub pojawia się obrzęk, skonsultuj się z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.