Konsolidacja zadłużeń stała się w ostatnim czasie popularnym sposobem na rozwiązanie narastających problemów finansowych. Kojarzyć się może przede wszystkim z klientami indywidualnymi, ale warto wiedzieć, że konsolidacja zobowiązań dostępna jest także dla firm. W takim razie na jakich zasadach działa kredyt konsolidacyjny dla firm? Czy rzeczywiście może on pomóc w razie problemów z terminową spłatą zobowiązań?
Na czym polega konsolidacja zadłużeń?
Konsolidacja zadłużeń firmowych działa na bardzo podobnej zasadzie, co konsolidacja dla osób prywatnych. Umożliwia skonsolidowanie, czyli połączanie wielu różnych zobowiązań w jedno, bardziej korzystne i łatwiejsze do spłaty.
Kiedy długów jest wiele, szybko mogą one zaczynać przytłaczać. Ledwo zdążymy opłacić jeden, a już przyjdzie pora na uregulowanie kolejnego. Z kolei niespłacanie zadłużeń w terminie to prosta droga do dalszych problemów.
Wobec tego nad konsolidacją zadłużeń warto się zastanowić już w momencie, kiedy problemy finansowe dopiero są na horyzoncie, ale jeszcze do nas nie dotarły lub dopiero zaczynamy się z nimi zmagać.
Rata kredytu konsolidacyjnego jest zawsze niższa niż suma rat zobowiązań, które zostały skonsolidowane. Dzieje się tak dlatego, że okres spłaty kredytu konsolidacyjnego jest dłuższy, niż okres spłaty konsolidowanych zadłużeń.
W ten sposób co prawda wyższy będzie całkowity koszt kredytu, ale za to znacznie obniży się miesięczna rata. Dla firm, których budżet jest bardzo napięty może to być dużą ulgą.
Proces wnioskowania o kredyt konsolidacyjny
Niestety, wnioskowanie o kredyt konsolidacyjny jest, jak zresztą i w przypadku innych kredytów, trudniejsze dla firm, niż dla osób prywatnych. Przede wszystkim pod względem związanych z tym procesem formalności.
Trzeba przygotować się na to, że bank będzie wymagał szereg dokumentów potwierdzających stan finansowy firmy. Tak, jak sprawdza się zdolność kredytową klienta indywidualnego, tak weryfikowana będzie także zdolność do spłaty kredytu przez firmę.
Nie obejdzie się chociażby bez zaświadczeń o niezaleganiu ze składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a także Urzędu Skarbowego. Potrzebna może być także na przykład ostatnia deklaracja podatkowa. Dokładny spis niezbędnych dokumentów zależeć będzie od indywidualnych zasad danego banku.
Kiedy myślimy o konsolidacji, kredyt konsolidacyjny dla firm nie jest prawdopodobnie tym, co jako pierwsze przychodzi nam na myśl. Okazuje się jednak, że dzięki temu produktowi bankowemu można skutecznie uporać się z dręczącymi firmę problemami finansowymi, tak więc warto się nią zainteresować.