Z offline do online: rosnący w siłę trend

Z offline do online: rosnący w siłę trend

Od roku 2020 z racji pandemii znacząco przyspieszył rozwój usług online. Zakupy online, zamawianie jedzenia online, telemedycyna, praca i nauka zdalna, e-sport, rozrywka w Internecie – to wszystko zanotowało ogromne wzrosty zainteresowania ze strony użytkowników. Trend jest taki, że życie przenosi się z offline do online. Jakich aspektów głównie dotyczy to zjawisko?

Zakupy online

Gdy zamknięto sklepy, boom zaczął przeżywać handel online. Polacy kupowali przez Internet ubrania, akcesoria do domu i ogrodu, gadżety elektroniczne, książki. Znany portal e-commerce Allegro w szczycie pandemii miał co 5 minut nowe zgłoszenie rejestracyjne firmy oferującej produkty online. Raport „E-Commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska” ujawnił, że 73% internautów w zeszłym roku deklarowało, że robi zakupy online – w 2019 roku ten odsetek wynosił 62%. Co więcej, 30% respondentów twierdzi, że będzie robić w przyszłości jeszcze więcej zakupów online!

Zamawianie jedzenia online

Zjawisko zamawiania jedzenia przez Internet było powszechne już przed pandemią, ale w zeszłym roku mocno urosło w siłę. Wystarczy chociażby spojrzeć na raport popularnego portalu Pyszne.pl, który powstał w 2010 roku. Przez dekadę złożono tam 40 mln zamówień na prawie 2 miliardy złotych, ale ostatnie 5 lat to wzrost o 30%! W zeszłym roku średnia wartość zamówienia wyniosła 51 złotych. Pyszne.pl zrzesza już 9,5 tys. restauracji. Rynek delivery to fenomen dekady w branży gastronomicznej według użytkowników i ekspertów.

Praca zdalna

Jeszcze niedawno praca zdalna była domeną głównie freelancerów. Home office był dopuszczany w niektórych korporacjach, ale w ograniczonym zakresie. Tak zresztą stanowiło też prawo. Dopiero wybuch pandemii i nowe ustawy w ramach tzw. tarczy antykryzysowej, spowodowały, że praca zdalna stała się normą. Home office to największy trend rynku pracy. Pracownikom taka forma wykonywania obowiązków bardzo się podoba – 88% pracowników chciałoby dalej pracować z domu.

Rozrywka przez Internet

Przez sporą część 2020 roku i także 2021 kina czy teatry pozostały zamknięte. Nic dziwnego, że pozycja serwisów streamingowym bardzo mocno się umocniła. Netflix, HBO, Amazon Prime, Player.pl i inne serwisy są teraz bardzo popularne i mają coraz więcej prestiżowych premier seriali i filmów. Liczni dystrybutory postanowili wprowadzić od razu na platformy swoje nowe filmy, z  pominięciem kin, gdzie nie można było ich pokazywać. Dotyczy to chociażby nieoczekiwanego hitu, inspirowanego slasherami filmu „W lesie dziś nie zaśnie nikt”, czy kontynuacji bardzo znanego filmu Jana Komasy „Sala Samobójców” – „Sala Samobójców. Hejter”.

e-sport i rozrywka online

Jeśli chodzi o rozrywkę, także branża gier i e-sportu przeżywała rozkwit. Turnieje e-sportowe zostały odwołane, ale zamiast tego organizowano je online lub transmitowano w telewizji, jak np. turniej FIFA 20. Niektóre eventy odbyły się bez udziału publiczności, jak Intel Extreme Masters w Katowicach.

Oprócz tradycyjnych gier video i e-sportowych, strony kasyn online również cieszyły się największym zainteresowaniem. Z mnóstwem gier i automatów, które są prawie takie same jak w tradycyjnych kasynach, gracze uważają, że zabawa online jest coraz bardziej wygodniejsza. Sektor rozrywki online z całą pewnością próbował wykorzystać tę sytuację i zachęcić użytkowników do zabawy w zaciszu domowym. Zadziałało!

Telemedycyna

Dla branży medycznej pandemia to ogromne wyzwanie. Aby utrudnić rozprzestrzenianie się wirusa, a jednocześnie nie pozostawić pacjentów bez opieki, wprowadzono na dużą skalę telepracy. Rozwój telemedycyny był już faktem – Ministerstwo Zdrowia i NFZ pracowało nad takimi rozwiązaniami wiele lat wcześniej. Pandemia jednak przyspieszyła wprowadzenie tego sposobu kontaktu na linii lekarz pacjent niemal w każdej przychodni w Polsce. Do tego ruszył system e-recept i e-skierowań.

Nauka zdalna

Lockdown objął także szkoły, uniwersytety, inne placówki edukacyjne. Nauczanie także przeniosło się do sieci. Polacy odkryli, jak wiele ciekawych szkoleń jest udostępnianych online, np. na Udemy, Skillshare. Już w kwietniu 2020 zanotowano trzykrotny wzrost zainteresowania kursów online na platformie LinkedIn. Globalnie rynek e-learningu ma urosnąć do 2026 roku do 375 miliardów dolarów  z 200 miliardów dolarów w roku 2019. Uczniowie zostali zmuszeni do zajęć przez Internet. Dlatego na polskiej platformie webinarowej ClickMeeting w marcu 2020 zarejestrowanych było już 3,2 mln użytkowników i 300 tysięcy wydarzeń! To zdecydowanie najbardziej znana platforma wśród instytucji edukacyjnych – ponad 700 z całego świata jest tam obecnych.

Biznes online

Przedsiębiorcy dość szybko zauważyli, że przyszłość to biznes online. Zaraz po wybuchu pandemii w Polsce i zamknięciu gospodarki, na potęgę rosło zainteresowanie biznesem w sieci. Widać to chociażby po danych Google – wyszukiwanie hasła „biznes online” wzrosło o 70% w zeszłym roku! Gigant technologiczny szkoli przedsiębiorców z prowadzenia firmy internetowo i tylko w kwietniu 2020 przeszkolił 4800 osób, trzy razy więcej niż w lutym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.