Najlepsza naturalne źródła witaminy B1

Najlepsza naturalne źródła witaminy B1

Tytułowa witamina nazywana jest również tiaminą. Bierze udział w regulacji pracy układu nerwowego, mięśniowego i krwionośnego. Jakie działanie ma witamina B1? Jakie są jej naturalne źródła w diecie? Czym grozi jej niedobór?

Znaczenie tiaminy dla organizmu

Tiamina jest witaminą rozpuszczalną w wodzie i niezbędną dla prawidłowej pracy wszystkich komórek naszego organizmu, bo to m.in. dzięki niej są one w stanie wytwarzać energię z węglowodanów i przewodzenia impulsów nerwowych, również tych regulujących pracę serca.

Naturalne źródła witaminy B1

Witaminę B1 można znaleźć przede wszystkim w czysto ziarnistych lub nisko przetworzonych produktach zbożowych. Chcąc zapewnić jej właściwy poziom poprzez odpowiednie odżywianie należy sięgać po nasiona pszenicy, ryżu, najlepiej wraz z łupinami, a także otręby, czy kasze. Wysoką zawartość tej witaminy mają też drożdże, soczewica, czy pestki słonecznika. Do tego, sporo jej można znaleźć, jak większość witaminy z grupy B w mięsie czerwonym, podrobach i tłustych rybach. Co istotne, tiamina jest całkowicie egzogenna, a więc musimy ją w jakiś sposób dostarczyć organizmowi z zewnątrz.

Czym grozi niedobór tiaminy?

Jak wspomniano B1 znacząco wpływa na pracę całego układu nerwowego, a także funkcjonowanie serca i wytrzymałość mięśni szkieletowych. W oczywisty sposób niedobory będą związane z działaniem tych właśnie układów. Pojawią się drżenia i skurcze mięśni, obniży się też ich tolerancja wysiłku i siłą maksymalna. Przy niedoborach tiaminy trudniej utrzymać koncentrację, zwalnia tempo wiązania faktów, ciężej zapamiętać nawet najprostsze informacje. W związku z wpływem na funkcjonowanie serca, mogą pojawić się zaburzenia jego pracy, ale też opuchlizna, charakterystyczna szczególnie dla kończyn dolnych. W skrajnych przypadkach niedobór tej witaminy prowadzi do rozwoju choroby Beri-Beri. W krajach rozwiniętych jest już praktycznie niespotykana, ze względu na łatwy dostęp do żywności, ale nadal stanowi duży problem w krajach trzeciego świata. Na niedobór narażone są osoby ciężko pracujące, intensywnie uprawiające sport, a także narażone na przewlekły stres. Do tego uważać należy na przedłużające się okresy deficytu kalorycznego, które są charakterystyczne w mało skutecznych i niezdrowych, ale niestety wciąż popularnych dietach odchudzających.   O przedawkowanie raczej nie musimy się martwić. Jeżeli nie cierpimy na zaburzenia pracy nerek, to nadmiar tiaminy jest na bieżąco usuwany z moczem. Nie ma więc powodów by zdrowe osoby w jakikolwiek sposób ograniczały jej podaż w codziennej diecie. Wręcz przeciwnie. Warto dostarczać jej każdego dnia i najlepiej z różnych źródeł, bo mogą się one różnić dostępnością i stopniem wchłaniania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.