Jakie treningi najskuteczniej spalają tkankę tłuszczową?

Jakie treningi najskuteczniej spalają tkankę tłuszczową?

Wielu z nas zastanawia się, które spośród różnych rodzajów dostępnych treningów, najefektywniej spalają tkankę tłuszczową. Wybór jest tak duży, że każdy znajdzie aktywność fizyczną, która będzie dla niego najbardziej satysfakcjonująca. Ponadto, musimy określić czy preferujemy treningi w domu, czy być może wolimy uczęszczać na zajęcia prowadzone przez instruktora. Wszystko zależy też od naszych oczekiwań, poziomu zaawansowania i upodobań.

Treningi domowe

Prawidłowa technika i bezpieczeństwo

Teraz, kiedy w internecie znajduje się mnóstwo informacji na każdy temat, możemy znaleźć również gotowe zestawy ćwiczeń, które pomogą nam pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Wybór jest bardzo szeroki.

Musimy jednak pamiętać, że trenując w domu jesteśmy zdani sami na siebie. Nikt nie będzie sprawdzał, czy nie popełniamy błędów technicznych. Dlatego przed rozpoczęciem ćwiczeń warto przyjrzeć się dokładnie sposobom ich wykonywania. Jest to szczególnie ważne, jeśli jesteśmy osobami początkującymi i dopiero zaczynamy przygodę z treningami. Zła technika może doprowadzić do wielu poważnych kontuzji, których leczenie często trwa bardzo długo.

Kiedy już zapoznamy się z techniką wykonywania ćwiczeń, możemy umieścić w pokoju duże lustro, które umożliwi nam sprawdzanie na bieżąco, czy nie popełniamy błędów w trakcie treningu.

Niewątpliwie zaletą treningów domowych jest fakt, że możemy je wykonywać o dowolnej porze. W dodatku są to zajęcia, za które nie musimy płacić.

Trening cardio

Cardio to intensywne ćwiczenia dotleniające mięśnie, podczas których powinniśmy zrezygnować z przerw. Istotne jest to, aby stopniowo zwiększać ilość oddechów i przyspieszać tętno. Takie działanie zmusza układ krążenia do efektywniejszej pracy, dzięki czemu dotlenimy tkanki.

Przykładem treningu cardio może być jazda na rowerze, szybki marsz, pływanie, bieganie czy ćwiczenia na rowerku stacjonarnym. Regularne treningi sprawią, że przyzwyczaimy się do wysiłku, nasze mięśnie będą dotlenione, poprawi się również nasza kondycja i samopoczucie.

Efekty treningu cardio są widoczne już po kilku tygodniach systematycznej pracy. Oprócz lecących w dół kilogramów, możemy wówczas dostrzec zwiększenie wytrzymałości organizmu i lepszą pracę układu hormonalnego.

Trening interwałowy

Trening interwałowy jest jednym z najbardziej pobudzających rodzajów ćwiczeń. Jego cechą charakterystyczną jest fakt, że tłuszcz z naszego organizmu spala się jeszcze wiele godzin po zakończeniu treningu. Z uwagi na ich wysoką intensywność i ryzyko spalania tkanki mięśniowej, nie powinno się ćwiczyć codziennie. Na początku najlepiej nie więcej niż trzy razy w tygodniu.

Tabata

Jest to tzw. trening metaboliczny, gdyż tego rodzaju ćwiczenia znacznie przyspieszają metabolizm i bardzo skutecznie redukują nadmiar tkanki tłuszczowej.

Tabata to 4 minuty intensywnego wysiłku. Przed rozpoczęciem tabaty koniecznie należy dobrze rozgrzać mięśnie.

Tabata angażuje do pracy wiele partii mięśniowych, co z kolei bardzo pozytywnie wpływa na wygląd sylwetki. Ćwiczenia tego typu poprawiają także wydolność tlenową i beztlenową naszego organizmu. Dzieje się tak, gdyż tabata stanowi połączenie ćwiczeń beztlenowych (anaerobowych) oraz tlenowych (aerobowych). Trening tego rodzaju poprawia więc również wydolność i wytrzymałość organizmu. Ponadto takie ćwiczenia doskonale rzeźbią sylwetkę.

Z uwagi na intensywność ćwiczeń, tabata nie powinna być wykonywana codziennie, gdyż stwarza to ryzyko obciążenia organizmu i kontuzji. Najbardziej optymalne rozwiązanie to 2-3 treningu tygodniowo.

Trening siłowy

Tradycyjny trening siłowy wykonywany w domu polega na wykonywaniu ćwiczeń na poszczególne partie mięśniowe, stopniowo zwiększając liczbę serii i powtórzeń.

Może on być realizowany bez użycia dodatkowych sprzętów, ale jeśli chcemy, możemy wyposażyć swoje mieszkanie w odpowiedni sprzęt, tj. maszyny siłowe, atlas, ławeczkę do ćwiczeń, itp. Przed ich zakupem warto jest zapoznać się z poszczególnymi urządzeniami, ciężarkami czy sztangami. Jednorazowe wejście na siłownię pozwoli nam podjąć decyzję, czy rzeczywiście chcemy zainwestować w takie przedmioty, by móc efektywniej ćwiczyć w domowym zaciszu.

Ćwiczenia na skakance

Skakanie na skakance może niektórym kojarzyć się z zabawą w dzieciństwie. Może to jednak być również doskonały sposób na pozbycie się setek kalorii. Ćwiczenia z użyciem skakanki posiadają wiele zalet, np. rzeźbią sylwetkę, poprawiają kondycję organizmu, przyspieszają metabolizm i przede wszystkim odchudzają. Z czasem ciało staje się bardziej elastyczne i gibkie.

Jakość ćwiczeń zależy od nas. Sami decydujemy czy wolimy bardzo mocny trening cardio, czy stawiamy raczej na trening interwałowy.

Oprócz tego, że ćwiczenia na skakance wpływają korzystnie na nasze ciało, poprawiają one również pracę serca i wzmacniają nasze stawy.

Ćwiczenia pod okiem instruktora

Zajęcia z instruktorem

Jeśli naszym celem jest zgubienie kilku kilogramów, możemy zapisać się na zajęcia prowadzone przez instruktora. Mimo, że treningi te nie są darmowe, a my musimy dostosować się do grafiku zajęć instruktora, jest to jednak korzystne rozwiązanie, ponieważ czuwa nad nami osoba, która będzie monitorowała poprawność wykonywanych przez nas ćwiczeń.

Ponadto zajęcia z instruktorem zazwyczaj prowadzone w są w grupie, więc będziemy mieć dodatkowo zapewnione towarzystwo i doskonałą zabawę.

Aerobik

Aerobik to trening o zwiększonej intensywności, który pozwala nam skutecznie spalać komórki tłuszczowe. Dzięki niemu pozbędziemy się nadmiernych kilogramów, wymodelujemy ciało, a także zwiększymy wydolność naszego organizmu. Ćwiczeniom towarzyszy rytmiczna muzyka, która poprawia nam humor w trakcie zajęć. Pierwsze efekty można zauważyć już po kilku treningach.

Bungee fitness

Jest to aktywność fizyczna, podczas której trening wykonywany jest z użyciem uprzęży i napiętej liny, dzięki czemu w trakcie pracy stawy są odciążone. Doskonale wzmacniają się mięśnie głębokie brzucha i grzbietu, a także ramion i łydek. Mimo, że nie jest to sport siłowy, w praktyce trening jest bardziej wymagający niż się wydaje.

Długość liny dopasowywana jest indywidualnie do wzrostu i masy ciała tuż przed zajęciami.

Takie ćwiczenia świetnie redukują tkankę tłuszczową, spalają setki kalorii, a dodatkową ich zaletą są wydzielane w trakcie treningu endorfiny, gdyż taki sport to też świetna zabawa.

Dance aerobik

Podstawą dance aerobiku jest układ choreograficzny. Celem takich ćwiczeń jest głównie poprawa kondycji, koordynacji, wytrzymałości oraz pamięci ruchowej. Wspomaga również układ odpornościowy i krwionośny. Przykładem dance aerobiku jest zumba, która łączy elementy tańca i aerobiku. Te żywiołowe ćwiczenia również spalają dużą liczbę kalorii.

Step

Są to zajęcia, podczas których uczymy się nowych choreografii z wykorzystaniem stepu, czyli około 20-centymetrowej platformy. Ich główną zaletą jest usprawnianie układu sercowo-naczyniowego i oddechowego.

Są to jednak ćwiczenia bardzo intensywne, przez co tracimy w trakcie treningu mnóstwo kalorii. W tle natomiast słychać rytmiczną muzykę, która jeszcze bardziej nas motywuje do działania i poprawia samopoczucie.

Aqua fitness

Aqua fitness to nic innego, jak gimnastyka w środowisku wodnym. Takie ćwiczenia mogą przyjąć formę klasycznego aerobiku lub nauki choreografii z elementami wzmacniającymi mięśnie. Aqua fitness jest korzystny dla naszego zdrowia, ponieważ poprawia kondycję, a przez wyporność wody, ćwiczenia nie obciążają kręgosłupa, stawów, ścięgien ani wiązadeł.

Warto dodać, że minuta ćwiczeń w wodzie jest równa pięciu minutom ćwiczeń na lądzie. Ćwiczenia te pomogą więc pozbyć się nadmiernych kilogramów.

Osoby, które nie umieją pływać wcale nie muszą rezygnować z takich treningów, gdyż zajęcia z aqua fitnessu często odbywają się na basenie w płytkiej wodzie.

Podsumowanie

Każda aktywność fizyczna pomaga spalić mnóstwo kalorii i wysmuklić nasze ciało. Potrzebujemy jedynie motywacji, zaangażowania i systematyczności. Od nas zależy czy wybierzemy ćwiczenia w domu, czy zapiszemy się na zajęcia prowadzone przez trenera. Niezależnie od naszego wyboru, regularne treningi przyniosą spektakularne efekty, pod warunkiem, że zadbamy o własne bezpieczeństwo, stosując odpowiednią technikę wykonywanych ćwiczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.