Coraz częściej możemy natknąć się na artykuły dotyczące e-sportu. Wszędzie możemy przeczytać informacje dotyczące nowych wydarzeń, nadchodzących turniejów, czy szczegółów z życia najpopularniejszych graczy.
Jak to możliwe, że dziedzina ta rozwinęła się tak szybko na przestrzeni kilkunastu lat, a przyrost jej popularności z roku na rok staje się coraz większy?
Czym jest e-sport?
Odnosi się do rozrastającego się świata rywalizacji poprzez gry komputerowe na wielu platformach oraz w różnych grach. Zawody są często realizowane na wielkich obiektach, gdzie centralnie ulokowanych zawodników na scenie mogą obserwować tłumy fanów z widowni poprzez wyświetlanie rozgrywki na ekranach.
Wydarzenia te są sponsorowane przez największe przedsiębiorstwa, a rozgrywki często transmitowane on-line http://CsCenter.pl.
Jak wielki jest rynek?
Mimo wielkiej popularności, badania wskazują na bardzo prawdopodobny, drastyczny wzrost rynku e-sportu. Przewidywana wartość na rok 2020 wzrośnie aż do ponad 1,5 miliarda dolarów, z około 620 milionów dolarów zanotowanych w roku 2017. W tym roku, przewidywana wartość na jego zakończenie wynosi około 900 milionów dolarów. Potencjał jest więc ogromny, nie da się temu zaprzeczyć, a tym bardziej pozostawać obojętnym.
w 2018 roku N.B.A również zaangażowało się w tą dziedzinę, tworząc grę komputerową z pomocą dewelopera. Gry są transmitowane do setek tysięcy fanów na całym świecie poprzez platformę Twitch, czyli najpopularniejszy serwis do transmitowania online, który w 2014 roku został kupiony przez Amazona za kwotę 1,1 miliarda dolarów.
Głównymi odbiorcami e-sportu są młodzi mężczyźni, jednak wraz z rosnącą popularnością wszystko się zmienia.
W jakie gry grają gracze?
Od kilku lat nieprzerwanie w czołówce znajdziemy takie tytuły, jak: League of Legends, czyli inspirowana fantastyką rozgrywka bitewna, w której dwie drużyny składające się z 5 graczy zmagają się w celu zniszczenia bazy przeciwnika, Call of Duty, seria militarnych, pierwszoosobowych strzelanek oraz Overwatch, czyli futurystyczna, pierwszoosobowa strzelanka.
Producent gier Blizzard, który opublikował Call of Duty oraz Overwatch, wykazuje kapitalizację rynkową na poziomie 55 miliardów dolarów. W 2016 roku nabyli firmę Major League Gaming, która zajmuje się organizowaniem turniejów e-sportowych.
Łatwo można dojść do konkluzji, że mimo tak gigantycznych wzrostów popularności, jesteśmy dopiero w początkowej fazie, a najbliższe kilka lat może nas bardzo pozytywnie zaskoczyć.