Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych podzespołów w aucie. obowiązkowo układ ten musi działać sprawnie, gdyż od jego prawidłowego działania zależy życie kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Jazda z niesprawnym układem hamulcowym jest zabroniona, 2 związku z tym w przypadku każdej zauważonej usterki trzeba jak najszybciej udać się do auto serwisu w celu naprawy.
Na jakie objawy wypada zwrócić wyjątkową uwagę?
Łomoty i piszczenie występujące podczas hamowania są na ogół powodem zniszczonego materiału ściernego klocka hamulcowego, co zdoła prowadzić do zużywania tarczy hamulcowej. Piszczenie może powstać poprzez wytworzenie się tzw. „szkliwa” na klocku hamulcowym.
Elastyczny i mało efektywny pedał hamulca to częsty objaw zapowietrzenia systemu hamulcowego, oraz jeśli pedał wpada głębiej niż w większości wypadków podczas hamowania, może to świadczyć o zniszczonych klockach i okładzinach hamulcowych, potencjalnym wycieku lub zużyciu płynu hamulcowego.
Zaniepokoić powinno również ściąganie samochodu na prawą lub lewą stronę, w czasie hamowania. Gdy siła hamowania na jedno koło jest większa niż na drugie, przyczyną może być wtedy nadmierne zużytkowanie jednej ze stron, zapieczony zacisk hamulcowy lub wyciek płynu z cylinderków, zacisków lub przewodów hamulcowych.
Słaba efektywność hamulca postojowego (ręcznego) świadczyć może o nadmiernym zużyciu szczęk hamulcowych przy hamulcach bębnowych, klocków przy hamulcach tarczowych lub linki hamulca ręcznego. Przyczyną mogą być także każdego wariantu nieszczelności w układzie hamulcowym.
Zwrócić należy uwagę także na pozostałe anomalie prowadzenia się wozu podczas hamowania, np. drganie i podskakiwanie pojazdu lub odnotowanie dłuższej niż przeważnie drogi hamowania.
W każdym z tych przypadków czeka nas oględziny i naprawa układu hamulcowego w auto serwisie. Pożądane byłoby pamiętać również o regularnej wymianie płynu hamulcowego. Nawet wtedy, gdy nie zauważamy niczego niepokojącego, rekomendowana jest wymiana płynu co 2 lata.