Poradnik po sprzedaży ubrań przez internet

Poradnik po sprzedaży ubrań przez internet

Każda z nas ma w szafie pokaźny stosik rzeczy, które zostały kupione w przypływie chwili i nigdy nie zostały założone z tysięcy innych powodów.  Wyrzucić szkoda, tym bardziej, jeśli są to rzeczy markowe, w dobrym gatunku czy nowe z metkami. To samo dotyczy garderoby, sprzętu i zabawek po naszych dzieciach – przechowywać tego dla przyszłych pokoleń nie ma sensu, brak też stosownego miejsca, a oddać nie zawsze jest komu.

Idealnym rozwiązaniem pozostaje sprzedaż w Internecie. Większość ma już pewnie założone konto na jednym z portali aukcyjnych i korzystało z niego robiąc zakupy. Ci, którzy jeszcze takowego konta nie założyli, mogą to zrobić w szybki i łatwy sposób.

Podstawą udanej sprzedaży są dobrej jakości zdjęcia i klarowny, wyczerpujący opis przedmiotu. Aby uzyskać dobrą fotkę, wcale nie trzeba dysponować profesjonalnym sprzętem i namiotem bezcieniowym, choć ten ostatni można kupić w przystępnej cenie i jest bardzo przydatny. Przygotowując ubrania do sprzedaży pamiętajmy o pierwszej, najważniejszej rzeczy – wszystko musi być wyprane/wyczyszczone/umyte, a w przypadku ubrań wyprasowane. Fotografujemy przy dobrym świetle dziennym, najlepiej na płaskiej, gładkiej, jasnej powierzchni (może to być duży karton brystolu, albo prześcieradło). Najlepiej zrobić kilka ujęć: przodu, tyłu, interesującego detalu (guziki, haft, aplikacja), czy występującego ubytku (dziurki, plamki, uszkodzenia materiału). Jakość fotek można poprawić w bezpłatnych programach do obróbki zdjęć dostępnych w sieci, ale należy zachować umiar, nadmiernie przetworzone, za bardzo artystyczne zdjęcia wzbudzają podejrzenia, iż chcemy ukryć prawdziwy stan rzeczy, więc najlepiej poprzestać na zwykłych fotkach, najwierniej oddających realny stan.
 
Opis sprzedawanego przedmiotu musi zawierać wszystkie potrzebne informacje: nazwę producenta, rozmiar (jeśli rozmiar wskazany na metce odbiega od faktycznego, też należy podać taką informację), skład materiału, kolor, dokładne wymiary. W opisie warto zawrzeć wszystkie dokładne i charakterystyczne dla danego przedmiotu cechy jak: fason, rodzaj zapięć, opis detali.

Bardzo ważną rzeczą jest informacja o jego stanie – jest to bardzo subiektywna ocena, ale należy się trzymać pewnych, ogólnie przyjętych zasad:

-stan idealny/perfekcyjny (jak nowy) – oznacza prawie całkowity brak śladów noszenia,
-stan bardzo dobry – widoczne są lekkie oznaki noszenia,
-stan dobry – nosi oznaki użytkowania, z możliwymi ubytkami,
-stan dostateczny – charakteryzuje się bardzo widocznymi śladami zużycia, prawie zawsze z uszkodzeniami.

Ponieważ jak wspomniałam, ocena stanu przedmiotu jest bardzo subiektywna, kupujący często wysyłają dodatkowe maile, aby potwierdzić, ewentualnie dopytać się o szczegóły – dlatego dbajmy o regularnie przeglądanie skrzynki mailowej, aby w uprzejmy i wyczerpujący sposób odpowiadać na zadane pytania.
 
Istotnym elementem aukcji jest jej tytuł: jeśli mamy rzeczy markowych, znanych firm, najlepiej umieścić  nazwę producenta w tytule – to przyciągnie wzrok i uwagę kupującego. Podkreślenie w tytule cechy charakterystycznej sprzedawanego przedmiotu, a także jej idealnego stanu będzie miało wpływ na licznik odwiedzających daną aukcję. Wyceniając rzeczy kierujmy się rozsądkiem i sprawdźmy najpierw, w jakich cenach oferowane są podobne produkty na innych aukcjach. Nie zawyżajmy ceny przesyłki i opakowania, takie postępowanie skutecznie zniechęca nabywców. Do ceny przedmiotu dodajmy tylko koszt opakowania plus przesyłkę według wagi z cennika poczty, czy firmy kurierskiej.

Wysyłane rzeczy zawsze starannie pakujemy w kopertę bąbelkową, folię elastyczną lub karton i dokładnie oklejamy taśmą. Polecam wysyłkę rejestrowaną: listem poleconym lub paczką, gdyż tylko w przypadku takiego nadania ma się dowód potwierdzenia wysyłki i w razie zagubienia przedmiotu można starać się o odszkodowanie od firmy przesyłkowej. Na koniec mała uwaga techniczna: w przypadku dużej ilości rzeczy przeznaczonych do sprzedaży – chodzi np. o wyprawki dziecięce czy zabawki, najlepiej robić aukcje zbiorcze i sprzedawać je w konkretnych zestawach/pakach według rozmiaru, wieku czy rodzaju. Markowe, szczególnie zadbane ubrania, obuwie, zabawki czy sprzęt warto wystawiać na pojedynczych aukcjach, wymaga to większego wysiłku od sprzedającego, ale na pewno się opłaci.

Przestrzegając wszystkich, wymienionych wyżej zasad mamy spore prawdopodobieństwo, że nasze szafy, regały i pawlacze zyskają dużo wolnego miejsca, a w kieszeni przybędzie nieco gotówki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.