Jak rozwija się polski rynek e-commerce w 2021 roku?

Jak rozwija się polski rynek e-commerce w 2021 roku?

Internet już na zawsze zmienił nasze przyzwyczajenia zakupowe. Atrakcyjne ceny i szeroki asortyment produktów z tysięcy sklepów internetowych to jedynie dwie z wielu zalet kupowania online. Nie ma co się dziwić, że polski rynek e-commerce z roku na rok dynamicznie rośnie, a proces ten w 2021 roku zdaje się jedynie przyśpieszać. Jakie nowe trendy dominują obecnie w sieci? Czy rynek e-commerce sprosta rosnącym potrzebom konsumentów?

W internecie kupisz już właściwie wszystko

Najbardziej charakterystycznym symbolem przemian zachodzących w e-commerce jest stałe poszerzanie asortymentu o towary i usługi wcześniej niedostępne. Doskonale widać to na przykładzie produktów spożywczych. Przez wygodną aplikację mobilną można zamówić zakupy codziennie dostarczane w nawet dziesięć minut (LISEK oraz mający premierę w tym roku JOKR), a gigant rynku Allegro rozszerza ofertę w kategorii jedzenie, oferując sprzedawcom brak prowizji i ogromną bazę potencjalnych klientów. Trend ten dotyczy także usług – w sieci możemy skonsultować się z wybranym lekarzem, obejrzeć film w serwisie VOD, zarezerwować wymarzoną wycieczkę czy obstawić zakład u bukmachera, wykorzystując specjalne promocje takie jak na przykład kod bonusowy do PZBuk.

Rynek e-commerce rośnie szybko, ale nie zawsze równo

Gdy spojrzeć na opublikowane na portalu finansowym Bankier.pl statystyki dotyczące polskiej branży e-commerce w 2021, okazuje się, że rozwija się ona zaskakująco wszechstronnie. Szczególnie spektakularny wydaje się wzrost liczby sklepów internetowych, których przybyło ponad dwa tysiące (otwarto ich aż 3,4 tys.), a także ogromna zmiana proporcji pomiędzy handlem stacjonarnym a online.

W pierwszym kwartale 2021 roku niemal połowa (44%) obuwia i jedna trzecia (34,1%) książek została sprzedana przez internet. Zmiany dotyczą także innych segmentów rynku, choć są one zaskakująco nierównomierne. Przykładowo sprzedaż kosmetyków i leków wzrosła jedynie o 1,8 punktu procentowego, z 4,5% do 6,3%. Czyżby Polacy wciąż zastanawiali się, czy kupowanie kosmetyków przez internet się opłaca?

Jakie wyzwania stoją przed rynkiem e-commerce w 2021 roku?

Wygląda na to, że przekonanie Polaków do kupowania online kosmetyków, ale i produktów spożywczych czy pojazdów stanowi jedno z kluczowych wyzwań, jakie stoją przed branżą e-commerce w najbliższych latach. W końcu zakupy przez internet, jakkolwiek wygodne by nie były, mają też swoje wady.

Ochrona konsumentów to największe wyzwanie

Najdotkliwszą z nich jest brak możliwości zobaczenia i przetestowania produktu przed zobaczeniem zakupu. Obecnie rynek e-commerce stara się niwelować wpływ tego problemu poprzez działania budujące zaufanie klientów, czego przykładem może być Program Ochrony Kupujących wprowadzony przez Allegro.

Konsumenci są już co prawda chronieni przez polskie prawo umożliwiające zwrot towarów zakupionych przez internet do 14 dni od zawarcia transakcji, ale taki zakres ochrony jest obecnie niewystarczający, szczególnie że liczba oszustów z roku na rok rośnie. Problem ten dotyka przede wszystkim mało znane marki, a jego rozwiązanie jest trudne.

Natychmiastowe wyjaśnianie wątpliwości klientów

Kluczowym wyzwaniem stojącym przez rynkiem e-commerce w najbliższych latach jest rozwój rozwiązań umożliwiających natychmiastowe wyjaśnienie wątpliwości konsumenta. W przypadku handlu stacjonarnego jest to proste – wystarczy zapytać się sprzedawcy. Natomiast kupując online trzeba szukać odpowiedzi na pytania albo w dziale FAQ, albo poprzez kontakt mailowy z działem obsługi klienta.

Firmy starają się zniwelować ten problem poprzez wprowadzenie łatwo dostępnego czatu z konsultantem lub chatbota automatycznie odpowiadającego na pytania klientów. Ciekawym trendem jest też asystent głosowy, mający za zadanie pomóc w zakupach osobom starszym. To perspektywiczne rozwiązanie zyskuje dużą popularność na Zachodzie, a w Polsce wprowadziło je jedynie kilka firm.

Pozytywny user experience w sklepie internetowym

Pojęcie user experience (UX) przyszło do nas zza oceanu, gdzie rozwój rynku e-commerce wymusił na przedsiębiorcach kompleksowe podejście do potrzeb konsumentów. Sklep zaprojektowany z myślą o user experience bierze pod uwagę różne aspekty procesu kupowania online, w tym nieoczywiste kwestie takie jak warstwa estetyczna sklepu, wygoda interfejsu czy chociażby łatwość dostępu do podstawowych informacji. Obecnie przed polskimi firmami działającymi w e-commerce stoi wyzwanie dostosowania swojego biznesu do preferencji użytkowników we wszystkich, także tych mniej oczywistych aspektach.

Ciągły wzrost rynku e-commerce oraz wysokie zadowolenie Polaków z zakupów online każą pozytywnie patrzeć w przyszłość. Optymizm ten podzielają polskie firmy, które coraz chętniej rozwijają się w kierunku sprzedaży towarów i usług dotychczas nieobecnych w internecie. Najbliższe lata pokażą, czy polski rynek e-commerce sprosta stawianym mu wyzwaniom. Ocenią to najsurowsi z możliwych sędziów – konsumenci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.