Podpisana 11 października 1909 roku międzynarodowa konwencja dotycząca ruchu samochodowego wprowadziła szereg uwarunkowań związanych z poruszaniem się po drogach. Jednym z bardziej rewolucyjnych było wprowadzanie pierwszych znaków drogowych. Dzisiaj w Polsce każdego roku powstaje ich kilkaset tysięcy. Jak wygląda ich produkcja? Sprawdziliśmy to!
Z czego powstają znaki drogowe?
Nie jest tajemnicą, jak powstają znaki drogowe, producent ma prawo do ujawnienia tajników swojej pracy. W związku z tym wiemy, że do wykonania ich korpusów bardzo często wykorzystuje się półfabrykaty, takie jak aluminium, stal lub sklejka. Metale stanowią dużo częściej stosowane rozwiązania. Bardzo ekonomicznym surowcem jest stal – jest tania i niezwykle wytrzymała; konieczne jest jedynie zabezpieczenie jej przed rdzewieniem. Aluminium jest rzadziej stosowane ze względu na konieczność stosowania dodatkowych wzmocnień oraz wysoką cenę surowca. W wyjątkowych okolicznościach stosuje się sklejkę. Do pokrycia tła, wykonania symboli czy napisów wykorzystuje się folię odblaskową w różnych kolorach.
Jakie przepisy prawa uwzględniane są podczas produkcji znaków drogowych?
Producent znaków, taki jak np. Unistop, o którym mowa tu: https://unistop.pl/o-nas, musi przestrzegać szeregu restrykcyjnych norm podczas produkowania oznakowania poziomego. Aktem nadrzędnym jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury 1 z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach wraz z późniejszymi zmianami, a także załączniki do dokumentu. Opisano w nich szczegółowo, jakie warunki techniczne muszą spełniać znaki drogowe (trwałość, wytrzymałość), ich: wygląd, wielkości, wymiary i widoczność. Określono także odblaskowość, zasady związane z liternictwem oraz zasady tworzenia napisów. Aby ułatwić działanie producentów znaków drogowych, w ustawie zamieszczono także zestawienie liter i cyfr do kopiowania.
Jak produkowane są znaki drogowe?
Pierwszym krokiem, który podejmuje producent znaków drogowych, jest wycięcie za pomocą nożyc do metalu lub piły określonego kształtu z wybranego półfabrykatu. Gdy to konieczne wykonywane są także za pomocą wycinarek zaokrąglenia. Kolejnym etapem jest wykonanie otworów do mocowania – mogą być wywiercone lub wybite. Następnie lica są dokładnie czyszczone. Usuwa się nie tylko zapylenie, ale także ślady oleju czy wosku. Konstrukcja może być przetarta benzyną lub spirytusem mineralnym w celu odtłuszczenia. W większości przypadków zanurza się ją także w roztworze mającym na celu usunięcie wszelkich zabrudzeń. Konieczna jest dokładna kontrola przeprowadzonych prac, by móc przykleić do znaków folię odblaskową. Kolejnym etapem prac jest wycięcie z arkuszy niezbędnych elementów znaku, które nastąpienie są naklejane na lico. W celu pozbycia się pęcherzyków powietrza oraz dokładnego przyklejenia taśmy do korpusu, znak przechodzi przez aplikator z rolką ściskającą. Można użyć także ręcznych urządzeń. Po tym etapie prac nadchodzi czas przycięcia krawędzi. Gdy znak jest gotowy, umieszcza się go pod lampą grzewczą, a gdy ostygnie, wykonywane jest na nim obramowanie. Tak wykonane oznakowanie można zamontować.