Jak powstają znaki drogowe? Produkcja znaków krok po kroku

Jak powstają znaki drogowe? Produkcja znaków krok po kroku

Podpisana 11 października 1909 roku międzynarodowa konwencja dotycząca ruchu samochodowego wprowadziła szereg uwarunkowań związanych z poruszaniem się po drogach. Jednym z bardziej rewolucyjnych było wprowadzanie pierwszych znaków drogowych. Dzisiaj w Polsce każdego roku powstaje ich kilkaset tysięcy. Jak wygląda ich produkcja? Sprawdziliśmy to!

Z czego powstają znaki drogowe?

Nie jest tajemnicą, jak powstają znaki drogowe, producent ma prawo do ujawnienia tajników swojej pracy. W związku z tym wiemy, że do wykonania ich korpusów bardzo często wykorzystuje się półfabrykaty, takie jak aluminium, stal lub sklejka. Metale stanowią dużo częściej stosowane rozwiązania. Bardzo ekonomicznym surowcem jest stal – jest tania i niezwykle wytrzymała; konieczne jest jedynie zabezpieczenie jej przed rdzewieniem. Aluminium jest rzadziej stosowane ze względu na konieczność stosowania dodatkowych wzmocnień oraz wysoką cenę surowca. W wyjątkowych okolicznościach stosuje się sklejkę. Do pokrycia tła, wykonania symboli czy napisów wykorzystuje się folię odblaskową w różnych kolorach.

Jakie przepisy prawa uwzględniane są podczas produkcji znaków drogowych?

Producent znaków, taki jak np. Unistop, o którym mowa tu: https://unistop.pl/o-nas, musi przestrzegać szeregu restrykcyjnych norm podczas produkowania oznakowania poziomego. Aktem nadrzędnym jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury 1 z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach wraz z późniejszymi zmianami, a także załączniki do dokumentu. Opisano w nich szczegółowo, jakie warunki techniczne muszą spełniać znaki drogowe (trwałość, wytrzymałość), ich: wygląd, wielkości, wymiary i widoczność. Określono także odblaskowość, zasady związane z liternictwem oraz zasady tworzenia napisów. Aby ułatwić działanie producentów znaków drogowych, w ustawie zamieszczono także zestawienie liter i cyfr do kopiowania.

Jak produkowane są znaki drogowe?

Pierwszym krokiem, który podejmuje producent znaków drogowych, jest wycięcie za pomocą nożyc do metalu lub piły określonego kształtu z wybranego półfabrykatu. Gdy to konieczne wykonywane są także za pomocą wycinarek zaokrąglenia. Kolejnym etapem jest wykonanie otworów do mocowania – mogą być wywiercone lub wybite. Następnie lica są dokładnie czyszczone. Usuwa się nie tylko zapylenie, ale także ślady oleju czy wosku. Konstrukcja może być przetarta benzyną lub spirytusem mineralnym w celu odtłuszczenia. W większości przypadków zanurza się ją także w roztworze mającym na celu usunięcie wszelkich zabrudzeń. Konieczna jest dokładna kontrola przeprowadzonych prac, by móc przykleić do znaków folię odblaskową. Kolejnym etapem prac jest wycięcie z arkuszy niezbędnych elementów znaku, które nastąpienie są naklejane na lico. W celu pozbycia się pęcherzyków powietrza oraz dokładnego przyklejenia taśmy do korpusu, znak przechodzi przez aplikator z rolką ściskającą. Można użyć także ręcznych urządzeń. Po tym etapie prac nadchodzi czas przycięcia krawędzi. Gdy znak jest gotowy, umieszcza się go pod lampą grzewczą, a gdy ostygnie, wykonywane jest na nim obramowanie. Tak wykonane oznakowanie można zamontować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.