Co powoduje, że czujesz ciągłe zmęczenie?

Co powoduje, że czujesz ciągłe zmęczenie?

Energia w naszym życiu nie jest czymś stałym. Jest zależna od rytmu dobowego, miesięcznego i sezonowego, który jest bardzo zindywidualizowany. Zmęczenie jest wołaniem organizmu o pomoc, jeśli je zignorujemy nie wyeliminujemy czynników wpływających na nie, może mieć do negatywne skutki dla naszego zdrowia. Chronicznemu zmęczeniu winne są zazwyczaj nawyki związane z naszym stylem życia, których nawet nie powiązalibyśmy z brakiem energii.

Brak słońca

Sezon jesienno – zimowy sprzyja obniżeniu nastroju oraz spadkowi energii. Brak wystarczającej ilości naturalnego światła powoduje, że nasz organizm przechodzi w tryb uśpienia i jesteśmy bardziej podatni na depresję, drażliwość i niepokój. 

Jak temu zapobiec:co najmniej raz w ciągu dnia wyjdź na 10 minutowy spacer. Nawet w pochmurny dzień, na zewnątrz zyskach więcej promieni słonecznych niż w zamkniętym pomieszczeniu. Jeśli nie możesz nigdzie wyjść, postaraj się spędzić kilka minut w pomieszczeniu wypełnionym naturalnym światłem.

Zbyt mało tlenu

Przez większość czasu nasz oddech jest płytki i nie przyjmujemy odpowiedniej ilości tlenu. Rezultatem tego jest zbyt niski poziom tlenu i zbyt wysoki tlenku węgla w naszej krwi, co powoduje zmęczenie. Dodatkowo wzrasta ciśnienie krwi i tętno, obciążając cały organizm.

Jak temu zapobiec: ćwicz oddychanie przez przeponę. Przyłóż dłoń do pępka. W trakcie nabierania wdechu skup się na unoszeniu się brzucha i klatki piersiowej (brzuch powinien unieść się w pierwszej kolejności). W trakcie wydechu brzuch powinien delikatnie się zapaść w kierunku kręgosłupa.

Nieregularny sen

Nasz wewnętrzny zegar opiera się na regularności. Jeśli w weekend zarwiemy noc, organizm wypada z rytmu, powodując że czujemy się zmęczeni pomimo odpowiedniej ilości snu. 

Jak temu zapobiec: śpij  regularnie. Ustal dokładną porę kiedy kładziesz się spać i kiedy wstajesz. Nie zmieniaj jej nawet jeśli masz wolny dzień. Jeśli marzy Ci się dłuższy sen połóż się trochę wcześniej wieczorem, zamiast spać dłużej rano.

Odwodnienie

Zazwyczaj sięgamy po coś do picia, kiedy czujemy pragnienie. Niestety w tym momencie jesteśmy już łagodnie odwodnieni. Objętość krwi w naszym organizmie zmniejsza się, co oznacza że aby do mózgu dotarła jej odpowiednia ilość, nasze serce musi wykonać cięższą pracę. Skutkuje to ogólnym zmęczeniem i ospałością.

Jak temu zapobiec: pij więcej płynów. Chodzi tu przede wszystkim o wodę, która nawadnia organizm, nie dając przy tym skutków ubocznych (jak np. w przypadku napojów z zawartością cukru). Jeśli nie lubisz smaku czystej wody, możesz do niej dodać kawałki owoców lub miętę. Spróbuj też herbat ziołowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.