To jaka jest koniunktura w danej chwili w gospodarce w znacznym stopniu wpływa na powodzenie poszczególnych działań jakie prowadzone są przez firmy. Z tego powodu obecny kryzys, który wynikł z sytuacji na rynkach finansowych w znacznym stopniu przekłada się na działania biznesowe.
W okresie trudności gospodarczych znacznie mniej opłaca się inwestować pieniądze. Wynika to między innymi z tego, że maleje konsumpcja, a więc zdobycie nowych klientów jest znacznie trudniejsze. Jest to spory problem, zwłaszcza dla nowych firm, jakie mogą funkcjonować jedynie poprzez znalezienie odpowiedniej liczby nowych klientów. Z tego powodu znacznie większe środki są konieczne do zainwestowania w reklamą, czy też w działania marketingowe.
Z drugiej strony, jeśli firma poradzi sobie w okresie dekoniunktury, możemy liczyć na spore zyski, gdy sytuacja na rynkach gospodarczych znacznie się poprawi.
W okresie dekoniunktury znacznie trudniej może nam być pozyskać kapitał od banków, czy innych inwestorów. Z tego powodu możemy przede wszystkim liczyć na własne środki i na dotacje. Im lepszy mamy biznes plan, tym oczywiście dodatkowe środki na rynku gospodarczym będzie nam łatwiej pozyskać, co wymaga dobrze przygotowanego pomysłu.